“Met bewuste focus de dag door”  binnen het onderwijs

In de hectische wereld waarin de jeugd opgroeit, met de vele afleidingen die deze tijd met zich meebrengt, is het noodzakelijk om de jeugd bekend te maken met de lessenserie “Met een bewuste focus de dag door”. Deze lessenserie past in het aanbod van kwalitatief innoverend onderwijs.

Uit onderzoek van Jennings (2015) blijkt dat mindfulness-training in combinatie met sociaal emotioneel leren, bij jeugd bijdraagt aan verbeteren van cognitieve vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling.

Kern van deze lessenserie

De kern van deze lessenserie is krachtige, korte, dagelijks toepasbare oefeningen uitvoeren. Met behulp van deze oefeningen krijg je handvatten om met bewuste focus de dag te beleven. Dit geeft je een betere concentratie en communicatie, minder piekeren en je weet beter om te gaan met stressvolle momenten op de dag. 

 

De lessenserie heeft de volgende doelstellingen:

 

  1. De deelnemer maakt kennis met zichzelf.
  2. De deelnemer ontwikkelt een positieve verandering van leef- en werkstijl.
  3. De deelnemer is in staat om zich beter te concentreren.
  4. De deelnemer is in staat om korte meditaties zelfstandig uit te voeren en weet waarom hij/zij dit zou gaan doen.
  5. De deelnemer ontwikkelt flexibiliteit en creativiteit in het omgaan met uitdagingen en veranderingen (stress).
  6. De deelnemer is in staat stressvolle situaties te (h)erkennen en de hulpmiddelen die in de bijeenkomsten zijn aangereikt toe te passen om hier “beter” mee om te kunnen gaan. 

 

Na de lessenserie is de deelnemer :

Beter in stressregulering

Bekijkt situaties optimistischer

Beter in staat zorgzaam te zijn voor anderen

Beter in zorgvuldig communiceren

Behaald betere resultaten

Beheerst zichzelf en heeft meer zelfvertrouwen 

 

Bijdrage aan sfeer binnen de school

Een mindfulness houding heeft een positief effect op de interactie met en tussen deelnemers en onderwijsgevende. Deze houding ondersteunt het onderwijsleerproces en draagt bij aan een pedagogisch klimaat waarin deelnemers zich veilig voelen en waarin ze respectvol met elkaar omgaan en waar iedere deelnemer uniek kan zijn.


Ervaringen

Uit ervaring kunnen wij stellen dat de deelnemers tijdens de lessenserie met volledige aandacht aanwezig, leergierig en nieuwsgierig zijn. Dat is voor deze leeftijd, niet meer vanzelfsprekend. Ze zijn toe om een stap in hun eigen ontwikkeling te maken en bewust dat de manier waarop ze nu leven, wellicht anders kan, zodat er meer geconcentreerd kan worden op de dingen die er toe doen.  Ze herkennen en erkennen dat ze zich niet altijd concentreren op hun studie of niet met bewuste aandacht hun dag doormaken.

Behoefte aan zelfvertrouwen, steviger in de schoenen staan en daardoor bewustere keuzes maken. De vaardigheden, 21ste century skills, die ontwikkeld worden, zijn zeker belangrijk in deze leeftijdsfase.

De oefeningen, tijdens de lessenserie, zijn vooral gericht op de ademhaling en het zichzelf leren kennen. Door korte oefeningen en deze veelvuldig te herhalen worden er successen ervaren en blijven de oefeningen ook thuis onder de aandacht en wordt er geoefend. Humor mag er zijn en maakt het aantrekkelijk om iets van jezelf te vergen en door te gaan.

Reacties van deelnemers tijdens de bijeenkomsten:

“Lekker wat nieuws leren en mediteren is interessant”.

“Fijn, je wordt er ontspannen en minder gestrest van”.

“Je gaat bewuster de dag door, leert meer dingen waarderen en je kan jezelf even ont-stressen”.

“Omdat het fijn is om in een drukke periode even rust te vinden”.

“Je leert veel op een andere manier ( hoe je ergens naar kijkt)”.

“Je kan later dingen gebruiken waar je iets aan hebt”.

“Het helpt om rustig te worden in je hoofd en lichaam. En dat is in bepaalde situaties erg fijn”.

“Leuke trainers, aanrader”

“Bewust van het nu, minder stress”

“Heb steeds meer door hoe ik met dingen omga”

Kortom, in de bijeenkomsten bieden we studenten een actief, interessant en leerzaam lesprogramma aan.


De thema's van de lessenserie:

  1. Echt chillen kun je leren
  2. MOETEN we ons verstand gebruiken?
  3. Waarom beginnen topsporters met yoga en meditatie? Wij ook, vanaf NU
  4. Stress, jij ook?
  5. Stress met de zachte ssss t....
  6. In 180 seconden back to basic
  7. Waar je ook gaat, daar ben je
  8. Vanaf NU... ben ik mij ervan bewust

 

De enthousiaste trainers zijn ervaren in de omgang met pubers en weten een sterk didactisch boeiend project neer te zetten.

Referenties zijn beschikbaar en we zijn uiteraard bereid om ons programma nader toe te lichten en mogelijkheden verder te bespreken.